منشور حقوق بیماران
محور اول : دریافت مطلوب خدمات سلامت حق بیمار است:
-
شایسته شان و منزلت انسان و با احترام به ارزش ها، اعتقادات فرهنگی و مذهبی باشد.
-
بر پایه صداقت، انصاف، ادب و همراه با مهربانی باشد.
-
مراقبت های ضروری و فوری (اورژانس) بدون توجه به تأمین هزینه آن صورت می گیرد.
|
محور دوم: اطلاعات باید به نحو مطلوب و به میزان کافی در اختیار بیمار قرار گیرد. اطلاعات شامل موارد زیر است:
-
نام، مسئولیت و رتبه حرفه ای اعضای گروه پزشکی
-
آموزش های ضروری برای ادامه درمان و روشهای تشخیصی و درمانی
-
مفاد منشور حقوق بیمار در زمان پذیرش
|
محور سوم : حق انتخاب و تصمیم گیری آزادانه بیمار در دریافت خدمات سلامت باید محترم شمرده شود.
-
انتخاب و تصمیم گیری بیمار باید آزادانه و آگاهانه ، مبنی بر دریافت اطلاعات کافی باشد.
-
پس از ارائه اطلاعات، زمان کافی و لازم به بیمار جهت تصمیم گیری و انتخاب داده شود.
|
محور چهارم: ارائه خدمات سلامت باید مبتنی بر احترام به حریم خصوصی بیمار و رعایت اصل رازداری باشد.
-
رعایت اصل رازداری راجع به کلیه اطلاعات بیمار الزامی است مگر در مواردی که قانون آن را استثناء کرده است.
-
در کلیه مراقبت ها به حریم خصوصی بیمار احترام گذاشته شود.
-
بیمار حق دارد در مراحل تشخیصی و معاینات فرد معتمد خود را به همراه داشته باشد. مگر اینکه بر خلاف ضرورت پزشکی باشد.
|
مصاديق توهين
-
به کاربردن هرگونه کلمات رکيک، اهانت آميز و تحقير کننده
-
فحاشی
-
انجام اقدامات عملی که دلالت بر توهين داشته باشد.
-
وارد کردن هر گونه ضربه به قصد توهين و تحقير
|
محور پنجم: دسترسی به نظام کارآمد رسیدگی به شکایات حق بیمار است.
-
بیماران حق دارند که در صورت نقض حقوق خود شکایت نمایند.
-
بیماران حق دارند از نحوه رسیدگی و نتایج شکایات خود آگاه شوند.
-
خسارات ناشی از خطای ارائه کنندگان خدمات سلامت مطابق مقررات جبران می شود.
|
جرائم كيفري توهين عليه پرسنل درماني در حال انجام وظيفه
چنانچه هرکس اعم از بيمار ، همراه، وابستگان و ساير افراد ، در حال انجام وظيفه به پرسنل درمانی توهين نمايند ، مشمول ماده ۶٠٨ و ۶٠٩ قانون مجازات اسلامی می گردد:
1) 6-3 ماه حبس
2) تاهفتاد وچهار ضربه شلاق
3) جزای نقدی